söndag 29 januari 2012

Light-existensialism :)

Jag är sådan att jag måste reagera/agera, ta ställning, fatta beslut eller helt enkelt bara veta vad som gäller i en situation. Kort och gott kan man väl säga att jag har svårt att låta händelser bara vara och låta tiden eller någon annan ta tag i saken. Det gäller givetvis saker som känslomässigt påverkar mig. Som konflikter eller förändringar som ska/måste/bör/kan göras.

Impulsiv och känslostyrd är nog vad det kallas ;) Det är iallafall ett karaktärsdrag jag i många hänseenden försöker förändra. Inte alltid så lätt att tvinga sig själv att sova på saken eller skjuta fram ett beslut 1 vecka! Men så "små" förändringar kan göra under. :)

Jag eftersträvar dock balans, för det finns få saker som provocerar mig så mycket som total avsaknad av handlingskraft eller undvikande beteende som helt har"gone overboard". Att välja (jo det är ett val) att "bara" låta saker ske eller inte agera alls och ge vika för konflikträdslan innebär inte ansvarsbefrielse för sitt (icke)agerande.

Eftersträvansvärt är väl att alla gör medvetna och framförallt aktiva val? Om det sen innebär "lev och låt leva" eller att ta tjuren vid hornen och konfrontera, så ger det aktiva valet makt. Makt att förändra och möjlighet att ta kontroll över sitt eget liv!

Med det önskar jag trevligt avslut på veckan, nu ska jag mysa vidare i soffan med min badanka :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar