onsdag 11 januari 2012

Blattar!

Sen "the creature" korsade min väg härom kvällen har jag blivit något utav en kackerlackexpert (var bara tvungen och kolla upp lite). Hittade massa hemsk fakta kring dessa nästintill odödliga äckelvarelser; som att vissa arter kan bli 10 cm långa och att flertalet av dem kan flyga!!! Hanen befruktar en hona för resten av hennes liv vid ett tillfälle och som inte det var illa nog, kan honorna reproducera sig själva oxå! Hu så hemskt.

Men jag hittade oxå de latinska och grekiska namnen på krypen och fann då att det var "blatta" och liknande (se länken här). Är det därifrån uttrycket för invandrare och utlänningar "blatte" härstammar??? Att de skulle vara som kackerlackor? Va fult och ytterst otrevligt!

Hittade i mitt reseachande även den här sidan Blatteförmedlingen som ger lite fler teorier till hur uttrycket uppkom :)

PS: Kvinnan som bad om min hjälp med kackerlackan har försvunnit! Det bor någon annan där nu. Kanske åkte hon hem efter mötet med "the creature" eller åt den upp henne?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar