torsdag 24 maj 2012

Uppdrag kvinnohat.

Kan inte påstå att jag blev förvånad när jag såg Uppdrag Gransknings "imamernas råd" (sändes 16/5) men likväl blev jag ändå förbannad! Fantastiskt om staten skulle dra in bidragen till dessa samfund. Lite påtryckning för att få fram en förändring kan nog behövas?

Det som fastnade mest hos mig är påminnelsen om att det faktiskt råder, som reportern uttryckte det; könsapartheid i vissa länder. Det gör mig ledsen att övriga nationer låter detta fortsätta utan några större invändningar och istället ofta hänvisar till att det är det landets kultur. Vad var det då som urskiljde Syd Afrikas apartheidskultur som så förkastlig? Jo det kan jag tala om: det var inte bara kvinnor som förtrycktes! Tydligen är det skillnad?! Ett folk får inte diskrimineras men kvinnor ses inte som "ett folk", så även att de oftast utgör 50% av befolkningen så gör det inte lika mycket om de är rättslösa...

Suck! Nä, nu får vi i Sverige skärpa oss och fan ta ställning för lika rättigheter på riktigt och inte vara så förbannat konflikträdda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar