onsdag 7 mars 2012

Kinky fuckery!

Har ÄNTLIGEN läst ut den sista boken i trilogin "Fifty Shades(of grey/darker/freed)" och känner mig manad att skriva en bokrecention...

Historien förtäljer hur de två huvudpersonerna träffas och utifrån sina (milt uttryckt) olika livsstilsval och förutsättningar inleder en relation. Grundidén i bok nummer ett är genialisk (till att börja med) för en erotisk litterär historia. Den är i min mening skriven av en kvinna för kvinnors upphetsning och på ett smart och kul sätt. Författaren lyckas väva in de automatiska tankar (KBT skadad?) och dialog som iallafall jag upplever mig ha i tid och otid, mest otid ;)

Visst karaktärerna är överdrivna och extrema men det funkar, till en början då syftet som sagt främst upplevs vara att berätta en historia i erotikens genre. Så till en början är jag nästintill begeistrad när jag läser, det är inte ofta erotisk litteratur är bra och jag undrar hur det ska sluta. Inte medveten om att det är en trilogi...

MEN sen händer det saker; bok ett är helt plötsligt slut och jag blir varse att det finns en bok nummer två! Bara detta får mig att ana ugglor. Jag ställer mig frågande vart författarinnan är på väg med historien. Den borde nämligen tagit slut där, på nåt häftigt sätt och så kunde det fått bli en upphetsande story i "9 1/2 vecka"-anda. Det blir den INTE!

För nej, helt plötsligt verkar författarinnan utvidgat sina ambitioner och kan inte sluta, utan försöker förändra historien till att bli en actionspäckad erotisk kärlekshistoria i samma klass som "Twilight"-böckerna avsedda för naiva romantiserande fjortonåringar, bortsett från det högst avancerade sexet!

Jag kan inte hjälpa det, min nyfikenhet har tagit över och jag måste se vad hon (författarinnan) ska göra av det. Halvvägs genom bok två orkar jag inte ens läsa de deskriptiva sexuella äventyr hjältarna hemfaller åt. Det är för mycket och nu inte det minsta kittlande längre, utan snarare tröttsamt att ännu en gång behöva läsa om hur hjältinnan darrar av åtrå när hennes fantasifulla och dominante hjälte surrar fast henne med diverse redskap för att lustfyllt plåga henne med njutning med eller utan otaliga hjälpmedel. Va fan! Att de orkar, jag orkar inte ens läsa det...

Sorgligt nog lyckas författarinnan förvandla en till en början förträfflig erotisk historia som hade ett riktigt häftigt upplägg till att i stället berätta en något snuskigare variant av orginalidén om hur den oskyldiga (oskulden) Askungen fick sin prins! "Pretty Woman" gjorde det bättre...

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att denna historia gjorde mig arg. Den målade upp hjältinnans oförmåga att stå upp för sig själv och dåliga självkänsla som ett tecken för godhet och omtanke. Hjälten går över så många gränser (och då är det inte de sexuella lekarna jag menar) så varningsklockorna inte ringer utan skriker och varenda någorlunda sund kvinna hade om inte vänt på klacken, så iallafall satt ner foten. Sorglig läsning om hur en kvinnas självuppoffringar och tålamod ska smälta den självhatande, gränslösa egoistiska mannens hjärta. Har vi inte kommit längre??? På det hela är den för mycket, för mycket trams, för mycket sex (!) och framförallt för mycket glorifierande av altruism på bekostnad av en kvinnas integritet.

Kan dock rekommendera den första boken för erotisk läsning ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar