torsdag 23 februari 2012

Stackars lilla prinsessbebis!

Så många prinsessor som föds i år, men bara en vars hela framtid är utstakad... För hon ska fostras att bli drottning.

Jag tycker det är barockt att vi fortfarande 2012 har ämbete i Sverige som går i arv! Missförstå mig inte, jätte skoj för Viktoria och Daniel att de fått en liten prinsessa (jag vet, jag har oxå en ;)) MEN att ytterligare en generation ska berövas religionsfrihet, yttrandefrihet (kan säkert diskuteras) och det annars självklara valet att göra vad hon vill i livet är befängt, särskilt när detta äger rum i ett land som vårt.

Jag vet att många menar att de kan avsäga sin rätt till tronen, men om det är det man drillats till sen man föddes är det nog inte så lätt. Det kunde väl bara fått sluta med Viktoria? Hon kunde blivit den sista regenten och hennes barn fria...

Argument om att det är en fin tradition och därför bör fortsätta, är de absolut hemskaste! Hur många otrevligheter får inte fortsatt liv p g a resonemang om tradition? Könsstympning, barnäktenskap, kvinnoförtryck är några av de värsta och jag jämför inte dessa med vår monarki, jag vill visa på absurditeten i att något ska fortsätta BARA för att det är tradition.

Nä släpp kungligheterna fria! Fortsätt ge kungen med familj apanage så länge de lever men låt den nya generationen söka lyckan för egen hand och vara fri att vara en människa. Fri att gifta sig med vem hon önskar och utbilda sig till det hon vill. Hon kommer ändå alltid vara prinsessa, i sin mamma och pappas ögon :)

Min lilla sessa får välja själv :)

1 kommentar: