tisdag 20 mars 2012

A little therapy...

Tänkte dela med mig av strategin jag utarbetat med min terapeut för att hantera situationer med svåra människor.

Var rättvis mot dig själv och den andra. Det vill säga att INTE spela trevlig och intresserad och samtidigt tänka "j-vla pucko" Utan försöka vara sann i det du gör.

Förhåll dig till sanningen. Vad är sanningen? Hur ser situationen ut? Personen är kanske din chef och har därmed inflytande på din arbetssituation samtidigt som personen förklarat för dig att hon inte gillar dig. Då är det den sanning du måste förhålla dig till.

Stå för vem du är och dina värderingar genom att konstatera att ni är olika och fungerar olika. Försök inte vara någon annan men bestäm själv hur mycket av dig själv du vill bjuda på. Förklara/försvara dig inte. Ett konstaterande "vi är väldigt olika i den frågan" eller liknande funkar bättre.

Nu återstår att se hur väl jag lyckas använda mig av detta. Practice makes perfect! :)

Jag tycker det känns bra iallafall, eftersom man tyvärr inte kan förändra andra men ändå måste interagera med dem är det ju ganska förnuftigt att ha en strategi för det. Vill ju inte själv utplånas eller må dåligt p g a svåra situationer och människor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar